czwartek, 29 października 2015

Leasing dla każdego przedsiębiorcy

Leasing operacyjny

W dobie olbrzymiej popularności usług leasingowych wśród przedsiębiorców i niemalże przesycenia rynku firmami, które oferują właśnie takie usługi, warto poznać najbardziej istotne rzeczy, które charakteryzują leasingi operacyjny, finansowy i konsumencki. Ten pierwszy, zdecydowanie najbardziej popularny i najchętniej wybierany wśród małych przedsiębiorców. Wszystko przez to, co można wpisać w koszty uzyskania przychodu i jak rozliczany jest podatek VAT od takiego środka trwałego. W koszty wpisuje się bowiem całą ratę leasingową, co jest bardzo korzystne. Podatek VAT z pewnością jest czynnikiem, który sprawia, że wiele osób decyduje się właśnie na to rozwiązanie, zamiast skorzystania z alternatywy, jaką jest leasing finansowy.

Leasing finansowy

W tym wypadku klient samodzielnie amortyzuje cały środek trwały, oczywiście pamiętając o wytycznych z umowy. Czyli o tym, ile procent rocznie musi minimalnie zamortyzować i ile może maksymalnie. To powoduje, że po zakończeniu umowy zostaje właścicielem środka trwałego. Pod tym względem bardzo różni się o leasingu operacyjnego. W operacyjnym bowiem trzeba zamortyzować min. 40 procent wartości środka trwałego w trakcie umowy i żeby zostać jego właścicielem po zakończeniu umowy, klient musi zapłacić ustaloną kwotę wykupu. Może być ona bardzo niska ale może i być wysoka. Leasing finansowy pozwala na wpisanie w koszty prowadzenia działalności odsetkowej części raty leasingowej (małe kwoty), a także odpisów amortyzacyjnych (duże kwoty).

Leasing konsumencki

Jest to stosunkowo nowa oferta na polskim rynku, która nie jest praktycznie promowana przez firmy leasingowe i dotyczy tylko i wyłącznie klientów, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Nieco przypomina swoim charakterem leasing operacyjny i kredyt. Oczywiście, skoro klient nie prowadzi działalności to nie może niczego wpisać w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. To sprawia, że leasing konsumencki nie jest aż tak atrakcyjny jak w przypadku dwóch wcześniej wymienionych opcji leasingowych. Mimo wszystko, jeśli firmy leasingowe zdecydują się na jego reklamowanie i szerokie wprowadzenie na rynek, z pewnością znajdzie wielu odbiorców. Na pewno przedsiębiorstwa leasingowe znajdą sposoby, aby i tę formę leasingu uczynić bardzo atrakcyjną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz